2008-11-10

Mitt parfymtest efter min näsas tycke!

Doft är så individuellt så för att hitta ’’sin’’ doft måste man prova sig fram men ibland kan det vara en djungel. Så här nedanför kommer mitt egna test. Min betygsskala är från 1-10 där 10 är bäst och 1 är sämst. Jag är väldigt doftkänslig för vissa dofter så vissa dofter kan tom framkalla migrän för mig så jag har jag gjort en migränvarning på de dofter som tyvärr har den egenskapen. Fråga mig inte hur det kommer sig men med en stark väldigt kryddig doft så kommer migränen som ett brev på posten.

Parfymtestet

Be Delicious, Donna Karen
Betyg: 10
Min personliga favorit. Är lätt beroendeframkallande. Tycker det är den bästa doft som finns på marknaden idag. En frisk och fruktig doft med toner av gurka, viol, magnolia, äpple och ros. Känns fräsch och ungdomlig.

Midnight Fantasy, Britney Spears
Betyg: 9+

Parfymen har en fräsch frisk doft med fruktiga/citrus inslag med toner av blommor, mysk, mörk ambra och frukter. Lite småsöt men känns ungdomlig och luktar gott!

Ralph Lauren,(turkosblå flaskan) R.L
Betyg: 9+
Jättefräsch ungdomlig söt doft av frukter och blommor. Doft av gul och lila fresia, italiensk mandarin, magnolia, vit iris och mysk.

Dream of Pink, Lacost
Betyg: 8+
En sensuell doft av bl.a. blodapelsin, koriander, vanilj och viol. Känns ungdomlig.

Live Platinum, Jennifer Lopez (OBS! Specialutgåva!) Senaste nytt!!
Betyg: 8

Doftar nyduschad och ren med kryddiga inslag. Väldigt fräsch mild småkryddig doft, lite fruktig men samtidigt blommig. En spännande doft. Väldigt stark när man tar på den men sedan blir den mildare.

Kenzo Flower, Kenzo
Betyg: 7+
Doften ger en känsla av ren och fräsch med lite rundad ton. Lite blommig, vanilj (vanilj kan kännas som en söt lite tyngre doft men det är milt inslag i denna) även doft av rosor med lite apelsin. Inte så jättekryddad orientalisk doft. Tror doften går bra utan att få migränvarning. Ev på gränsen om man tar på sig jättemycket av den.

Light Blue, Dolce & Gabbana
Betyg: 6+
Fräsch doft av citrus med inslag och toner av äpple cederträ, blåklocka, jasmin, rosmandarin, bergamott, grapefrukt, rosmarin, mys amber och mysk. Har en svagt manlig ton men dock en kvinnlig doft! Ganska klassisk parfym men lite för kryddig doft för mig men helt ok.

Green Tea, Elizabeth Arden
Betyg: 4
Först tänker man på rengöringsmedel med citrondoft när man tagit på sig den sedan övergår det till en tyngre citrusdoft med toner av citrusfrukter, pepparmint, mysk och ambra.

Covet, Sarah J. Parker
Betyg: 3
En stor besvikelse en stark frän kryddig orientalisk doft med toner av citron, honung, choklad, ambra och mysk. Ganska tung doft.! Känns inte så ungdomlig. Stor Migränvarning!!!!



Dagens test slutade även med ett köp av Live Platinum, Jennifer Lopez fast jag har ångrat mig och grämer mig över att jag inte köpte Midnight Fantasy, Britney Spears istället. Får bli nästa gång.

Inga kommentarer: