2008-10-05

Penslar och borstar

Nu tänkte jag försöka förklara hur jag använder olika penslar och varför. När jag började med smink så upptäckte jag att det fanns mer än en pensel så nu ska jag försöka förklara utifrån mina erfarenheter vad dom olika penslarna är till för.

Puderborste

Här på bilden är märket MK (Mary Kay) MKs makeup arts bruch. Har hållit i flera år. Går att tvätta och det lossar inte några strån från deras borstar. Puderborsten används oftast med kakpuder: Själv använder jag Cliniques löspuder. Om man har löst puder kan man använda en svamp och sedan borsta bort överflödigt puder med borsten.

Rougeborste






Även här är märket MK. Rougeborsten är smalara längs ena sidan och bredare på den andra vilket jag tycker är perfekt. Vill man tex markera kindkbenet kan man lägga en mörkare skugga precis under högsta punkten på käkbenet och då dra penseln med den smalare sidan sedan kan man ta en ljusare rosigare skugga på högsta punkten på kindbenet och sudda ihop dom så det blir jämnt med den bredare sidan.

Ögonskuggspenslar Rundad och Snedskuren


(Även dessa från MK)Här är två av mina viktigaste penslar. Den vänstra är en rundad yvig pensel som är perfekt till att måla större ytor som tex basskuggan och där ingen precition är nödvändig. Den snedskurna lite yviga penseln har man till att tex lägga en andra skugga som ska tonas in i en annan skugga. Pga att stråna är tvärt skurna så sprättas skuggan jämnt så man får en fin övergång. Den rundade sprättar skuggan åt olika håll medans man har mer kontroll på den snedskurna. Passar perfekt när man ska skugga från globlinjen och upp mot ögonbrynet.


Inga kommentarer: